sak jag vill ni ska veta ;)

Redan från lågstadiet har man fått höra meningen "Du sitter ju bara och rider på en hamburgare, man ska inte leka med maten". Hur töntigt det än låter i mina öron så tar man innerst inne åt sig av den meningen. Det är ett påhopp på en levande varelse som man verkligen älskar och då är det ganska uppenbart att man ställer sig i försvarsposition. Jag är den som vågar säga ifrån när någon frågasätter min ponny eller ridningen i helhet. Jag står upp för att jag är en stalltjej, en ridtjej för det är precis vad jag är och det kommer aldrig att ändras. 

Ni killar som jämt ska komma med dessa tråkiga kommentarer om hästar, då är bara min fråga, hur coolt är det att springa efter en plastboll? Vart ligger spänningen i det hela? I fotboll kan du ha en dålig dag men laget kan vinna ändå. I ridningen funkar det inte att jag som ryttare eller min häst har en dålig dag. Där måste man vara på topp båda två för att det ska fungera korrekt. Ni springer runt och jagar en plastboll och vi sitter och rider runt på 500kg häst. Vi försöker vinna en annan levande varelses tillit. Ridning är även bland de farligaste sporterna som man kan utöva. Många dör varje år eller blir så skadade att man kanske hamnar i rullstol och blir handikappade och ändå kommer ni med kommentaren om att det är töntigt med ridsporten? Tyvärr men jag ser verkligen inte det töntiga i att älska en häst.

Om jag skulle skriva att jag älskar min häst över allt annat så får jag direkt en töntstämpel i pannan. Varför ska det vara så egentligen? Varför ska ni "vanliga" människor se ner på oss ridtjejer? Vi kämpar och sliter flera timmar om dagen för vår sport. Vad gör ni? Jo ni packar er träningsväska och drar och tränar någon timme i sporthallen och sedan är det bra. Ni behöver inte göra något annat arbete som oss. Vi måste mocka, vi måste sopa i stallet, vi måste tränsla, vi måste sadla, vi måste gå ut mitt i vintern när det är som kallast, vi måste borsta hästarna, vi måste lägga in spån, vi måste lägga in vatten, vi måste lägga in foder, vi måste lägga på täcken och till sist så måste vi rida.

Så ni som ska uttrycka er om våra "hamburgare", bara lägg ner det med en gång. Det är bara ett kvitto på vilken låg nivå ni ligger på. Dessutom så är inte hästar hamburgare så förstår inte vad ni fått det ifrån? Men om ni fortsätter att springa efter eran plastboll så ska jag bara ut och rida min 500 kilos häst.

Jag beundrar varenda liten ridtjej i detta landet alltså. Så mycket skit man får ta överallt men ändå ger man inte upp. All creed till er! Jag är förbannat stolt över att vara ridtjej! Jag tänker alltid stå upp för den här underbara ridsporten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0